Ecografie testiculară la copii

Ecografia testiculară este o investigație recomandată atunci când se suspicionează existența unei afecțiuni a testiculelor la copii. Ca metodă de diagnostic, prezintă numeroase avantaje ce o fac ușor de suportat chiar și de către cei mai mici dintre copii și poate fi utilizată pentru a diagnostica o varietate de afecțiuni.

Ce este ecografia testiculară?

Ecografia testiculară, numită și ecografie scrotală, este o investigație imagistică ce utilizează unde sonore de înaltă frecvență pentru a crea imagini ale testiculelor, epididimului și scrotului. Imaginile obținute pot oferi echipei Yuno Clinic informații despre mărimea, forma și structura testiculelor, precum și despre fluxul sanguin din zona respectivă.

Avantajele ecografiei testiculare

• Neinvazivă - nu implică incizii, injecții sau alte proceduri dureroase.
  • Sigură - nu emite radiații.
  • Precisă - oferă imagini detaliate ale testiculelor și structurilor înconjurătoare.
  • Versatilă - poate fi utilizată pentru a diagnostica o varietate de afecțiuni testiculare.
  • Rapidă - de regulă, nu durează mai mult de 30 de minute.
  • Nedureroasă - nu provoacă durere sau disconfort semnificativ.
  • Accesibilă - este ușor de utilizat și mai puțin costisitoare decât alte metode de diagnostic.

Afecțiuni diagnosticate prin ecografia testiculară

Printre afecțiunile ce pot fi diagnosticate cu ajutorul ecografiei testiculare la copii se numără:

• testiculele necoborâte sau criptorhidia - presupune absența unuia sau a ambelor testicule în scrot; în mod normal, în timpul dezvoltării fetale, testiculele ar trebui să coboare în mod natural din interiorul abdomenului în scrot; de obicei, asta se întâmplă înainte de naștere, dar poate dura până la 6 luni după naștere; dacă acest lucru nu se întâmplă, trebuie să se intervină chirurgical pentru corectarea poziției testiculului; un testicul necoborât la 4 ani, de exemplu, nu se va corecta spontan și trebuie operat; de cele mai multe ori, afectarea este unilaterală (unul dintre testicule este poziționat corect, iar celălalt nu), dar poate fi și bilaterală;
  • testiculul retractil (testicul flotant) - testiculul se deplasează înainte și înapoi între scrot și canalul inghinal, ca răspuns reflex la anumiți stimuli (ex: atingere, temperatură, frică, râs); poate fi ghidat manual de medic în zona poziția corectă, unde va rămâne temporar;
  • testiculul ascendent - descrie situația când un testicul rămâne blocat în zona inghinală și nu mai poate fi ghidat în scrot; de obicei, este întâlnit la băieții mai mari, deci poate reprezenta, de exemplu, o explicație pentru un testicul necoborât la 10 ani;
  • testiculul ectopic - testiculul nu ajunge în scrot, ci deviază de la calea normală de coborâre, ajungând într-o locație anormală;
  • torsiunea testiculară - răsucirea cordonului spermatic, care poate întrerupe fluxul sanguin către testicul; este cel mai frecvent întâlnită la bebeluși și băieți cu vârste cuprinse între 12 și 18 ani;
  • epididimita - o infecție a canalelor din aproprierea testiculului care stochează spermatozoizi; poate fi cauzată de o infecție a tractului urinar sau, în cazul adolescenților, de o infecție cu transmitere sexuală;
  • orhita - reprezintă infecția testiculului; poate apărea, de exemplu, la băieții care fac oreion;
  • hidrocelul - o acumulare de lichid în jurul unuia sau ambelor testicule; poate fi congenitală sau dobândită;
  • varicolelul - descrie dilatarea venelor de la nivelul scrotului;
  • hernia inghinală - apare atunci când canalul inghinal nu se închide complet, ceea ce permite ieșirea unei părți a intestinului sau a altor organe abdominale prin deschiderea sau zona slabă creată;
  • tumori testiculare - formațiuni anormale care se pot dezvolta în testicule; sunt rar întâlnite la copii cu vârsta sub 15 ani;
  • torsiunea apendicelui testicular - răsucirea unui mic sac din partea superioară a testiculului.

Când este recomandată ecografia testiculară la copii?

Ecografia testiculară la copii poate fi recomandată de medic în următoarele situații:

• suspiciunea de testicule necoborâte;
  • umflarea sau durerea testiculară;
  • prezența de noduli sau mase în scrot;
  • antecedente familiale de afecțiuni testiculare;
  • hipoplazia organelor genitale (poate fi întâlnită în diverse sindroame, fiind, de exemplu, una dintre manifestările sindromului Prader-Willi);
  • traumatism testicular;
  • infecții urinare frecvente;
  • monitorizarea afecțiunilor testiculare preexistente.

Cum pregătești copilul pentru ecografia testiculară?

De obicei, nu este necesară o pregătire specială pentru ecografia testiculară. Cu toate acestea, este recomandat ca micuțul să poarte haine lejere, care pot fi ușor îndepărtate, în zona inferioară a corpului. Încearcă să îi explici ce implică procedura, pentru a ști la ce să se aștepte, folosind un limbaj adecvat vârstei și nivelului său de înțelegere. Asigură-l că îi vei fi alături pe tot parcursul examinării.

În ce constă procedura de ecografie testiculară la Yuno Clinic?

În timpul ecografiei testiculare, copilul va fi rugat să se întindă pe o masă de examinare. Un gel special va fi aplicat pe scrot, iar un transductor cu ultrasunete va fi deplasat de jur-împrejurul scrotului, pentru a prelua imagini din diferite unghiuri. Imaginile obținute vor fi afișate pe un ecran și pot fi înregistrate dacă este necesar. I se poate cere, de asemenea, să se întoarcă pe o parte.

Întrebări frecvente despre ecografie testiculară la copii

Cât durează o ecografie testiculară la copii?

Procedura durează, de obicei, între 15 și 30 de minute.

Este dureroasă ecografia testiculară la copii?

Nu. De obicei, nu provoacă disconfort semnificativ. Cu toate acestea, unii copii pot resimți o ușoară senzație de presiune sau disconfort în timpul ecografiei testiculare.

Cât costă o ecografie testiculară la copii?

La Yuno Clinic, ecografia testiculară se efectuează în cadrul consultației de endocrinologie pediatrică, atunci când medicul decide că este nevoie. Vezi lista de prețuri la Yuno Clinic!

Ecografia testiculară este o procedură neinvazivă, sigură și eficientă care poate fi utilizată pentru a diagnostica o varietate de afecțiuni testiculare la copii și a putea interveni prompt pentru gestionarea acestora atunci când este necesar, contribuind la îmbunătățirea sănătății și a calității vieții. Programează-te la un consult de specialitate pentru a afla dacă băiatul tău are nevoie de o ecografie testiculară